Дистанційне навчання
ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Творчі завдання з української мови
· Від поданих слів утвори нові, змінюючи першу літеру.
Бій - …, порт - …, вір - …, рік - …, мак - …, січ - ….
- Прочитай прислів’я. Встав замість крапок букви, що позначають голосні звуки.
Пр…вд… в пр…к…зк…х ш…к…й.
З пр….сл…в’[й]…, [й]…к з п…сн…, сл….в н…
в…к…н…ш
· Склади і запиши прислів’я про мову.
Лине, серце, до, а, не, слово, стріла.
Хліб, а, слово, на, обід, бережи, на, відповідь.
До, язик, Києва, доведе.
Словом, за, кишеню, у, не, полізе.
· Прочитай слова і подумай, на яку тему можна скласти з них текст. Побудуй з поданих слів у рядку речення. Прочитай їх. Це окремі речення чи текст? Чому?
Читання, закінчився, урок.
Перерва, велика, почалася.
На, учні, вийшли, усі, подвір’я.
Тільки, та, залишились, Василько, класі, та, Мар’янка.
Сьогодні, чергові, вони.
Кімнату, класну, діти, провітрили, все, і, підготували,
до, уроку, наступного.
· З поданих у рядку слів побудуй речення. З речень утвори текст і запиши його. Добери заголовок.
Принесла, дзьобі, в, вона, жолудь.
Восени, цікаво, лісі, в.
Його, під, ховати, почала, коріння.
Пролетіла, ось, і, сіла, сойка, пеньок, на.
· Прочитай. Відредагуй текст, доповнюючи його словами – назвами ознак (прикметниками) так, щоб можна було відчути красу природи вранці.
Аж ось засяяв ранок. Із-за викотилось сонце. Туман почав
танути, тулитися до землі. Скрізь заблищали краплини роси.
· Прочитай заголовок і зачин тексту.
Дружні шпаки
Горобець побачив на березі шпаківню і зайняв її. Через
тиждень прилетіли з півдня шпаки. Піднявся гамір…
Придумай продовження тексту.
· Допоможи відновити текст, створений автором.
Як цікаво в лісі!
Зійшло сонечко. Розбудило все довкола. Раненько прокинулись
діти, адже сьогодні вони збираються в ліс.
……….
А сонечко вже сідає. Дітям час повертатися додому.
· Прочитай зачин та кінцівку тексту. Побудуй основну частину. Який це текст? Придумай свій заголовок.
Оленка
Оленка прийшла зі школи. Мама ще не повернулась з роботи.
Дівчинка…
…….
Мама похвалила свою помічницю.
· Склади текст за даним заголовком і кінцівкою.
Чому годинник цокає?
…
…
Довелось татові віднести годинник у ремонт. А маленький
Миколка довго пам’ятав свій негарний вчинок
· Зроби поширені речення і запиши.
Надійшла осінь. Пожовкла трава. Листя почало сохнути.
Подув вітерець. Хмаринки розповзлись. Ми повернулись.
· Заміни виділені слова близькими за значенням.
Сніг замів усі стежини.
Ліс стоїть у білому вбранні.
· Прочитай текст. Добери заголовок до нього. До виділених слів добери протилежні за значенням так, щоб похмура куртина природи змінилась на веселу, сонячну.
Важкі і чорні хмари пливли по небу.
Сердитий вітер гойдав віти дерев.
Жовте листя сумно тріпотіло од вітру.
Настала холодна, дощова осінь.
· Прочитай. Зі слів кожного рядка, змінюючи, де треба, закінчення слів, склади речення і запиши.
восени, ходили, в діти, діброва.
Стояли, дуби, в, осінньому, красивому, вбрання.
Гладенькі, збирали, діти, жолуді.
Навесні, біля, своєї, домівки, посадив, кожен, кілька, жолудів.
Них, з, виростуть, дубки.
Визнач головні члени в першому реченні.
· Придумай і запиши слова, які складаються:
а) тільки з кореня.
б) з кореня й суфікса.
в) з кореня, суфікса й закінчення.
г) з префікса, кореня, суфікса й закінчення.
· Замість крапок добери і встав найбільш влучне слово з дужок. Познач суфікс.
У вовка…(хвіст, хвостище, хвостик).
У лисиці…(вуха, вушка, вучища).
У зайчика…(ноги, ніжки, ножища).
У слона…(очі, очки, очища).
Які іменники “живуть” тільки взимку?
· Запиши по три іменники, що означають назви:
Людей(учитель, син, учень); тварин…, машин…, рослин…,
явищ природи…, подій…, почуття людей… .
· Зі слів склади речення. Запиши. Підкресли слова – назви істот.
Ведмедю, меду, хотілося.
На, він, забрався, пасіку.
На, бджоли, налетіли, гість.
Не, Мишко, господарок, відбивався, він, але, не, відходив.
Дуже, вже, солодкий, мед.
· Добери загальну назву до кожної групи іменників – власних назв і запиши.
Київ, Тернопіль, Херсон, Чернівці, Полтава, Львів - …;
Шевченко, Франко, Сосюра, Малишко - …;
Андрій, Микола, Олена, Ірина, Устим - …;
Петрівна, Григорович, Іванівна, Степанович - …;
Пушок, Красуля, Бурко, Мурка - … .
· Підбери і встав замість крапок прикметники.
…день. Земля вкрита килимом. Крізь віти дерев видніється …
небо. … промінням зігріті … берізки. Вони стоять, мов
зачаровані, у цьому … царстві. Тільки … сосни та ялинки
пишаються своїм … гіллям.
· Добери слова, близькі за значенням до слів боязкий, іти.
· Заміни словосполучення близьким за значенням іменником.
Сильна хуртовина - …
Велике нещастя - …
Сильний дощ - …
Дрібний дощ - …
Дощ з блискавкою та громом - …
Буря в морі - … .
· До поданих словосполучень добери протилежні за значенням прикметники:
стара жінка - …;
старе плаття - …;
стара газета - …;
· До поданих словосполучень добери близькі за значенням прикметники:
добрий дощ - …;
добре слово - …;
добрі успіхи - …;
· Утвори, дібравши до наведених іменників прикметники.
Серце, хвиля, воля, руки, погляд.
Холодний, чистий, сталевий, срібний, золотий.
· Випиши в одну колонку словосполучення прикметників з іменниками у прямому значені, а в другу – в переносному.
Ясне сонце, пухнастий сніг, дикий виноград, шовкові нитки,
чисте поле, шовкові кучері, польові квіти, чорна ніч, залізна
лопата, привітний погляд, чарівна усмішка, яблуневі квіти.
· Добери до іменників прикметники. Що змінилось у реченнях?
Прийшла … зима (довгождана, холодна, люта)
Випав сніг (білий, пухнастий, лапатий, іскристий)
· Заміни словосполучення за зразком:
Шафа з дерева – (яка?) дерев’яна шафа.
Річка в горах – (яка?)…
Чоловік з бородою – (який?)…
Промінь сонця – (який?)…
Гілка яблуні - …
Книга з бібліотеки - …
Дорога через степ - …
Одне-два словосполучення введи в речення.
· Спиши. Визнач, в якому словосполученні іменники вжиті в прямому значенні, а в якому – в переносному.
Сосновий ліс – ліс рук
Нічна буря – буря оплесків
Нові ворота – футбольні ворота
Грозова хмара – хмара диму
· Добери до поданих словосполучень протилежні за значенням:
легке завдання - …;
легкий пакунок - …;
старий дуб - …;
стара сорочка - … .
· Напиши текст-міркування.
Твердження:
Доказ:
Висновок:
Проліски зацвітають дуже … весною. В цей час … ще сплять
у своїх зимових схованках.
Якщо комашине царство ще спить, значить квітам не
потрібен … , щоб приваблювати запахом ласунів.
Слова для довідок: ранньою, комашки, нектар.
· Напиши текст-міркування.
Твердження:
Доказ:
Висновок:
…
Щоб не боятись … сон-трава одягла на себе пухнасту … .
Міцно тримається вона на цупкій коротенькій … .
Ніякі незгоди … .
· Напиши текст-міркування.
Твердження:
Доказ:
Висновок:
Кожної весни ми з сім’єю ходимо до лісу милуватись синіми
очима весни. Так мама називає сон-траву. Ця чудова квітка
майже зникла з наших лісів. Чому так трапилось?
…
…
· Спиши, розкриваючи дужки і добираючи дієслова, що найбільш влучно характеризують прихід весни. Мотивуй свій вибір.
Аж ось весна (прийшла, завітала). Привітно посміхнулась вона сонцю, небу, лісу, степу. І ожили вони після зимової дрімоти, посвітлішали. Берізка сережками зашелестіла, тополя листячком затріпотіла, дзвіночки ніжно задзвеніли. А пташки (загомоніли, заметушились, заспівали), радіючи сонцю й теплу. Скрізь співи, крики. Весна прийшла!
· Прочитай слова, добери до них дієслова, що розповідають про якості, ознаки та дії людини.
Очі, погляд, усмішка, чоло, ніс, волосся, постава.
Слова для довідок: голублять, заспокоює, зігріває, надихай,
облагороджує, кращає, випромінює, пестить.
· З близьких за значенням дієслів вибери те, яке найбільш підходить за змістом.
Друзі (мандрували, йшли) лісом і збирали гриби. На галявині
вони (побачили, помітили) зламану берізку. Її тоненькі
гілочки (звисали, спадали) додолу. Ніжне зелене листячко
почало (в’янути, кволитись). Хлопчики (підняли, підвели)
берізку і (прив’язали, прикріпили) до кремезного дуба.
· Прочитай загадку. Відгадай її.
Прислухайся до шуму:
З весною він іде.
Щось тріщить, ламається,
Скрегоче і гуде.
Випиши з вірша дієслова, які влучно передають шум
весняної води.
Доповни ряд синонімами.
Слова для довідок: йде, біжить, шумить, дзвенить, стукає,
дзюрчить, співає, хлюпає, булькотить, вирує, тупцює,
кипить, клекотить.
· Добери дієслова, які можуть сполучатися зі словами: а) річка; б) дощ.
Слова для довідок: іде, накрапає, протікає, впадає, ллє,
стукає, шелестить, піниться, тече, сіє, тріщить,
розливається.
· Утвори від поданих іменників прикметники та дієслова. Виділи корінь.
Тр…вога - …, …; з…ма - …, …;
Д…р…во - …, …; з…лень - …, …;
· Спиши. Встав у речення дієслово, яке підходить за змістом.
Через поле, через гай … хлопчик Помагай.
Аж ось прямо на них … вовк, такий страшний та
здоровенний.
За старою ведмедицею стомлено … ведмежа.
· Склади речення зі слів кожного рядка. Добери заголовок. Визнач рід дієслів.
Прийшла, і, ось, весна;
Сонечко, пригріло, весняне;
Промінням, запарувала, сонячним, під, земля, теплом;
Травичка, зазеленіла,, молода;
Золоті, берізка, одягла, сережки.
· Зі слів кожного рядка склади речення. Запиши їх так, щоб вийшла зв’язна розповідь:
а) повернулись, вирію, з, ластівки;
дахом, гнізда, під, вони, лягають;
грудочки, з, річки, носять, глини, ластівки;
пташенятам, м’яко, у, буде, гнізді.
б) гніздо, весела, звила, пташка, дахом, під;
випало, з, якось, гнізда, пташеня;
у, він, поклав, гніздо, пташеня;
побачив, пташеня, Василько, це.
· Склади з поданих груп слів речення і запиши їх в такому порядку, щоб вийшла зв’язна розповідь.
Весна
Прийшла, ось, і, весна.
Гілках, на, бруньки, скоро, тоненьких, набубнявіють.
Летять, країв, з, птахи, теплих.
Небо, синє, стало.
Яскраво, світить, сонце.
Підкресли дієслова, визнач їх час.
· Прочитай речення. Введи в речення не
Влітку сонечко нас зігріває.
… сонечко нас … зігріває.
Влітку дерева шумлять листям.
… дерева … шумлять листям .
Восени облітає з дерев листя.
… листя з дерев … облітає, а тільки розпускається.
· Добери серед іменників, близьких за значенням, найбільш влучний і постав його на місці крапок.
Вузенька, покручена … (стежка, дорога) вела через поле.
За селом починався березовий … (гай, ліс)
На сході сонце стало …
Ліс восени став …
Щічки у дівчинки були …
( Багряний, рожевий, рум’яний)
· Доповни текст-опис пропущеними словами.
Мати-й-мачуха - …квіточка. Її пелюстки … й …, наче
голочки, утворюють суцвіття, схоже на …. Це золотаве
диво міцно тримається на … ніжці, спрямовуючи свою …
голівку до неба.
· До поданих іменників добери кілька слів з не.
Зразок: Сонце – не світить, не гріє.
Школяр, дерево, вітер, сніг, дощ, весна, літо, зима, земля.
Творчі вправи для 4 класу
· Прочитай і поясни. Як ти розумієш подані вислови
· Ні пари з вуст; байдики бити; ловити гав; намолоти сім мішків гречаної вовни.
· Спиши текст, добираючи за змістом подані у дужках слова.
· Мова – одне з багатьох …, створених людьми. Вона віддзвонює … народу, його … . У мові – уся … народу. Слово рідне ввібрало в себе віковічний …Дніпра, … колосся, … діброви, … соловейка, …трударя на важкій ниві.
( Душа, плин, диво, історія, спів, доля, пісня, шепіт, шурхіт)
З дужок вибери потрібні за змістом слова і запиши речення.
Стояла тепла ясна ( весна, літо, осінь, зима).
Осіннє ( повітря, небо, горизонт ) прозоре, тихе. На безхмарному небі сяяло ( місяць, сонце, зірки). Під його косим промінням золотом горіло ( стовбур, листя, коріння ) ( дуби, ясени, липи та осокори, берези, верби).
Доповни речення словами за змістом. Склади коротку розповідь і добери заголовок
Мама вишиває ( що?) …
Нитки лягають на тканина ( як?) …
Орнамент виходить ( який?) …
На ньому зображені ( що?) …
Мені подобаються ( що?)…
З поданих слів склади і запиши речення. Підкресли речення, яяке тобі сподобалося найбільше. Поясни чому.
а) краплі, блищать, роси, сонці, на;
на, виблискують, самоцвітами, сонці, роси, краплі.
б) курчатками, жовтенькі, на, висипали, кульбабки, траву;
схилах, кульбабки, на, розцвіли, зелених.
в) траві, на, блищали, осінньої, численні, павутини, нитки;
повітрі, у, літає, бабиного, павутиння, літа.
Встав антоніми
1. Як є початок, то й… буде.
2. Геть пішло з країни горе – розлилося … морем.
3. Порожня бочка гучить, а повна … .
4. З великої хмари … дощ буває.
Прочитай. Заміни виділені слова антонімами. Добери заголовок і запиши свій текст. Як змінився текст?
а) Сонце заходить, прощаючись із землею. Затихає легенький вітерець. Перестають співати пташки. Люди повертаються з поля.
б) Прийшла весна. Зазеленіли дерева. Дні стали довшими, а
ночі – коротшими. Прилетіли перелітні птахи. У полях починається гаряча пора.
Прочитай. Добери до виділених слів антоніми та встав їх на місці пропусків. Запиши свій текст.
У великої річки був брат - … струмок. Близькі родичі, вони були зовсім рідні. Струмок вузький, а річка … . Струмок швидко мчав з гори, а річка … несла свої води. Та все ж мілководний струмок і … річка були вірними друзями.
Прочитай речення. З поданих у дужках синонімів вибери потрібне слово і запиши з ним речення. Підкресли. Який із синонімів не може бути використаний.
Верби (сумують, журяться, нудьгують) над водою.
(Спить, дрімає. куняє) земля під глибоким снігом.
Дівчина хитро (посміхається, регоче, сміється).
Прочитай текст. Знайди у ньому недоліки. Поміркуй, як їх можна виправити. Запиши удосконалений текст.
Синичка
Одного разу Юрко побачив на дереві синичку. Синичка сиділа на гілці, не ворушачись, і Юрко подумав, що синичка спить. А потім він побачив синичку на снігу. Здавалося, синичка замерзла. Хлопчик узяв синичку, відігрів, нагодував і випустив.
Знайди у тексті недоліки і виправ їх. Запиши удосконалений текст.
Моя сестра – лікар. Сестра любить свою професію. До сестри часто звертаються за допомогою. Сестра чуйно відноситься до хворих. Люди завжди вдячні сестрі за її добре серце.
Склади і запиши зв’язний текст з деформованих речень.
Усе в лісі співає
до, пішли, лісу, ми, весною;
легенький, подув, вітерець;
в, заспівали, всі, лісі, дерева;
кожне, свою, співало, пісню, дерево;
співала, білокора, пісеньку, красуня, ніжну, берізка;
піснею, дуб, вчив, своєю, бути, і, відважними, нас, сильними.
ТЕМА: Звуки мови і мовлення. Звуки голосні і приголосні. Приголосні дзвінкі та глухі, тверді й м,які.
1.Доповнити речення
Найменша одиниця мови та мовлення називається ________.
Звуки, що утворюються тільки голосом, називаються _______ звуки.
Звуки, що утворюються з голосу й шуму або тільки з шуму, називаються _____________ звуки.
Приголосні звуки, що утворюються з голосу та шуму, називаються_______ звуками.
Приголосні звуки, що утворюються тільки з шуму, називаються_______ звуками.
В українській мові ____ звуків: ____ голосних та ____ приголосних.
2.Виписати слова, у яких букви позначають м,які приголосні звуки.
Малюк, колиска, гайок, люлька, тигреня, степ.
3.Виписати слова, у яких однакова кількість звуків і букв.
Ківш, хрущ, розмір, йдуть,адреса, явір, професор.
4.Написати три слова, у яких звуків більше ніж букв.
5.Написати три слова, у яких всі приголосні звуки тверді.
6.Вставити букви, що позначають голосні та приголосні звуки у прислів,ях.
1) Кр...щ… ч…сн… вм…рт…, …к н…ч…с н… ж… т… .
2) Скр… мн …сть пр…кр…ша… л…д…н… .
3) С…м р…з… в в…дм… р, … …д…н в…др…ж .
7.У кожній групі звуків закреслити зайве.
[ д ], [ г ], [ ж ], [ ф ]
[ й ], [ в ], [ д ], [ б ]
[ а ], [ о ], [ н ], [ у ]
8. Змінити у словах початкову букву. Підкреслити букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні звуки.
Билина - ________, голод - _________, душ - ________, жити - _________.
9. Змінити кінцевий приголосний на парний дзвінкий чи глухий. Підкреслити букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні звуки.
Грип - ________, міг - ________, газ - ________, серб - ________.
10.Утворити нові слова, додаючи або віднімаючи один звук на початку чи в кінці слова.
Брак - _____, коса - _____, рама - _____, вага - ______, бранець - _______.
11.Розподілити слова на три колонки: у першу –слова, у яких кількість звуків і букв однакова, у другу – слова, у яких букв більше ніж звуків, у третю – слова, у яких букв менше.
Людина, воджу, єднання, мудрість, школа, раджу, щітка, ядро, сіль, клас, співаю, юнга.
12.Виписати виділені слова, визначити в них кількість букв і звуків.
1) Хліб – народне добро.
2) Український хліб дуже смачний.
3) Золотими хлібами дзвенить українська земля.
4) Після теплих літніх дощів хліба налилися колосом.
13.Цікаве завдання. Записати ім`я хлопчика, яке заховано в перших буквах слів:
Фотоапарат, екскаватор, дім, іскра, рука.
14.Цікаве завдання. Записати найбільше слів, у яких:
1) початковий звук – голосний
2) не повторюється жодний голосний
3) є лише один голосний, що повторюється декілька разів
4) лише один приголосний, що повторюється кілька разів
5) не повторюється жоден приголосний
6) є лише м, які приголосні
7) є подовжені приголосні
ТЕМА: Звукове значення букв я, ю, є, ї.
1.Розподілити слова у дві колонки: у першу –слова, у яких літери я, ю, є позначають один звук, у другу – слова, у яких ці літери позначають два звуки.
Їдальня, яєчня, юшка, синє, збиралися, дивляться, усміхаються, яблуня, цілує, кохання, здавалося, єгер, Ярослав.
2.Позначити правильний варіант відповіді.(Х)
- у слові тім,я – 4 букви, 4 звуки, м,який знак, 3склад _____
4 букви, 5 звуків, апостроф, 2 склади _____
-у слові щастя – 5 букв, 6 звуків, 2 склади _____
5 букв, 5 звуків, 2 склади _____
3.Виписати з речень слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки.
1) Діти уважно слухали розповідь про минуле рідного краю.
2) Кожна травинка на своєму корені росте.
4.Позначити слова, у яких буква я позначає два звуки.(Х)
Рясний, зброя, рядок, зоряниця, армія, ящик, святвечір.
5. Виписати слова, у яких букви я, ю,є позначають два звуки.
Будяк, яма, єнот, людина, різьбяр, яблуня, юніор
6. Виписати слова, у яких букви я, ю, є позначають один голосний звук і вказують на м,якість попереднього приголосного.
Олія, соняшник, вітальня, надія, краля, Яків, синє, манюня
7.З поданих загадок виписати слова з буквами я, ю, є, ї у дві колонки:
в першу – слова, в яких ці букви позначають два звуки,
а в другу – один звук.
1) У двох матерів по п, ять синів, у кожного своє ім, я.
2 ) Ні колода, ні пень – лежить цілий день.
3) Кругле озеро, а ніколи не замерзає.
4) Стоїть погрібець, а в ньому два ряди яєць.
8.Визначити і записати, які букви позначають подані звуки.
[ йа ] - ____, [ йу ] - _____, [ йе ] - _____, [ йі ] - _____, [ шч ] - _____.
9.Чи однакова кількість звуків у словах поданих словах? Довести своє твердження.
Ясно – б.____, зв.____ рясно – б.____, зв.____
Ящик – б.____, зв.____ лящик – б.____, зв.____
Мию – б.____, зв.____ милю – б.____, зв.____
ТЕМА: СКЛАД. ПРАВИЛА ПЕРЕНОСУ СЛОВА З РЯДКА В РЯДОК. НАГОЛОС.
1.Доповнити речення.
Частина слова, яку вимовляємо одним поштовхом видихуваного повітря, називається _________.
Склад, що закінчується голосним звуком, називається ____________.
Склад, що закінчується приголосним звуком, називається ____________.
Виділення посиленням голосу певного складу в слові, називається ____________.
2.Позначити слова, які правильно поділені на склади.( Х)
Ра-діс-ний, лі-то-пи-с, до-ро-га, ук-ра-їн-сь-ка, дзве-ня-ть, шо-фер.
3.Позначити наголос у словах.
Верба, ворота, дрова, олень, статуя, середина, земля, поняття.
4.Виписати слова, у яких наголос падає на другий склад.
Випадок, читання, озеро, предмет, учитель, виразно, дорогий.
5.Позначити слова, у яких ненаголошений останній склад.(Х)
Завдання, сантиметр, ненависть, ненаситність, ложки, мовлення.
6.Записати 5 слів, у яких наголос падає на перший склад.
7.Позначити слова, у яких три склади.(Х)
Олень, олія, кольори, сюїта, переказ, сіно, трійка, перевесло.
8.Записати три чотирискладових слова.
9. Поділити всі слова речень на склади.
Листопад стелить листям, а грудень снігом.
Грудень землю грудить, а хатинки студить.
10.Розставити наголос у словах.
Танок, часник, кропива, швидкий, новий, квартал, предмет.
Статуя, викрутка, вглядіти, виплата, випадок, разом, приятель.
Навчання, поняття, корисний, завдання, вимова, живопис, тіснота.
11.Скласти ланцюжок слів таким чином, щоб останній склад попереднього слова був першим складом наступного.
Робота - тарілка – кара – радіо -
12.Записати слова, що мають у своєму складі назви нот.
13. Написати слова з двома однаковими складами.
Ба – ба,
14.Поділити слова для переносу.
Пенал, січень, явір, очерет, олівець, мудрець, прислів`я, взимку.
15.Поділити всі слова речень для переносу.
1) Січень погідний – той рік буде плідний.
2) Лютневий сніг за золото дорожчий.
16. Позначити слова, які не можна переносити.(Х)
Сонце, досвід, орел, алея, узбіччя, узвіз, скраю, розквіт, джміль, діалог.
17. Позначити слова, які можна переносити. (Х)
Маяк, чай, лампа, Костик, Сидір, очі, тихий, язик, ждуть, тигреня
18.Виконати поділ слів для переносу з рядка в рядок.
Гайок, колиска, люлька, світло, ложка, совість, жменька, ходжу,відзвук.
19.Цікаве завдання. Доповнити склад, щоб утворити назви пори року._____ - на, _____ - то, о - _____, _____ - ма.
20. Цікаве завдання. Доповнити склад, щоб утворити назви місяців._____ - вень, _____ - вень, _____ - пень, _____ - пень,
_____ - день, _____ - чень, _____ - тий, _____ - тень,
_____ - зень, _____ - пад, _____ - тень, _____ - сень.
21. Цікаве завдання. Записати якнайбільше трискладових слів з наголосом:
1) на першому складі _____________________________________________
2) на другому складі ______________________________________________
3) на третьому складі ______________________________________________
__________________________________________________ ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ
НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
1. Знайти пари близьких за значенням слів.
( огорожа, тин, брама, вогнище)
2. Прочитати деформовані слова, знайти зайве.
нийніж
каласвий
лийми
монли
3. Визначити, який звук змінюється і додати нове слово у рядок:
Нора - гора - (кора); сир - тир (мир);
4. Змінити один або два звуки так, щоб утворилось нове слово:
Лис - (лось, ліс); вага - (нога, вата);
5. Запиши присів'я, вставляючи пропущені голосні.
...к сн..г..м.. з...мл... вкр...т..., т... вр...д...тьс... в п...л... ж...т…
(Як снігами землю вкрито, то вродиться в полі жито.)
6. Розгадай шаради:
Префікс від слова приїхати, корінь від слова кордон, суфікс від слова лісник (Прикордонник);
7. З букв одного слова склади й запиши інші слова:
Соловейко - соло, колесо, коло, око....
8. З перших складів першого слова, других - другого, третіх - третього склади нове слово і придумай з ним речення:
Вухо, малина, столиця. (Вулиця)
Солома, корова, виделка. (Сорока)
9. Запишіть слова, в яких є звукосполучення - назви нот: до, ре, мі,
фа, соль, ля, сі.
10 . Згадай і запиши прислів'я про :
рідну мову;
працю;
дружбу;
рідну матір.
11. Запиши якнайбільше слів, у яких після Л пишеться м'який знак. Склади речення з цими словами.
12. Використавши якнайбільше слів, які складаються з 5 букв,
складіть розповідь.
В одному казковому лісі жили .... У них був.... Там росли....
13. Придумати речення за схемами, за будовою поданих слів.
14. Виконай дії.
Кн + ри - р +жу - у+ чк - ч+ а.(Книжка)
Со + бло - б + вуж - уж - ке - к +йо -о.(Соловей)
Творчі вправи з розвитку мовлення
1. Скласти скорочену розповідь даного тексту, записуючи з кожної
частини речення, в яких виражена головна думка.
Ялинка
1. Наступного дня вирішили готувати до Нового року ялинку. 3 чого тільки не робили іграшки Чук i Гек. Вони обірвали кольорові картинки із старих журналів. Із клаптиків i вати нашили дивних тваринок i ляльок.
2. Навіть нелюдимий сторож не витерпів. Він приніс їм срібний пaпip від чаю i великий шматок воску. Це було чудово! I іграшкова фабрика перетворилась на свічковий завод.
З.Тепер справа стала за ялинкою. Мама попрохала у сторожа топор, але він сам мовчки пiшoв у ліс. Скоро він повернувся з ялинкою. Це була справжня красуня — висока, густа, пухнаста.
2. Вибіркове виписування з тексту по певному завданню.
Птахи — наші друзі
В одному селі було багато садів. В них жило багато птахів. Hіхто не чіпав пернатих друзів. Восени в садках було багато яблук.
Одного разу бешкетники розламали багато пташиних гнізд. I пташки переселилися в інше місце.
Настала весна. В садах було тихо без пташок. Шкідники знищили листя i квіти на деревах. Восени не стало в садах яблук.
· Склади план розповіді.
· Запиши, як вигляділи сади, коли там жили птахи.
Підземний пішохід
Kpiт — підземна тварина. Ця невеличка тваринка вміщається на долоні. Його стихія — підземне життя. М'який, родючий грунт служить кротові домом. Передніми лапами, як лопатками, кріт розгрібає землю.
У тваринки чутливий ніс. Kриxiтнi, як макове зернятко, очі сховалися в хутрові.
Kpiт — м'ясоїд. Дощові черв'яки, проворні ящірки, зелені жабки — любима їжа крота.
Живе кріт сам у своїх володіннях.
· Записати тільки тi речення, в яких описується зовнішній вигляд крота.
3. Скласти розповідь з елементами опису.
Айстри — квіти осінні
Айстри розквітли у вересні. Вci до одної білі. Пелюстки довгі, гостренькі i злегка закручені. Від них i в xaтi посвітліло, i двір ніби поширшав.
Біліють айстри у сутінках як зграйка качок. Так i хочеться нахилитися, згорнути докупи кілька квіток i глибоко вдихнути солодкуваті пахощі.
· Знайди в тексті опис квіток.
· Опиши одну з осінніх ( весняних ) квіток.
4. Скласти твip за даними зразками.
Цікаво знати
Дуже важливо, щоб купол мурашника завжди був цілий. Особливо небезпечно руйнувати мурашник в осінню пору. Коли мурашки вже не можуть за холодної пори полагодити їх. Дощова вода проникає в глибокі підземні ходи. Потім замерзає. Родина лісових трудівників гине.
( За I. Заянчковським )
· Записати розповідь з такою ж назвою, використовуючи довідкову літературу.
5. Скласти усну розповідь на задану тему.
Ким я хочу бути.
Мій день народження.
Цікава зустріч на відпочинку.
Мій улюблений герой мультфільму.
Якби я був чарівником.
Наша школа.
Моя мама.
Моя улюблена книжка.
Перший сніг.
На екскурсії.
Творчі сходинки
Перша сходинка - робота зі словом
її метою є розширення лексичного запасу учнів, навчання розуміння відтінків значення слова, вміння влучно і впевнено його використовувати.
1. Гра «Луна» допомагає відпрацьовувати з учнями орфоепію важких у вимові слів.
Завдання:
· повтори за вчителем чітко і виразно;
· повтори пошепки, але чітко, щоб тебе почули у протилежному кінці класу;
· повтори голосно;
· повтори швидко і чітко тричі.
Для роботи використовують слова типу: авіатор, адресований, бадьорий, ґвалт. Ґрунтовий, ґудзик, джміль, дзижчати.
2. Гра «Таїна слова» доречна на уроках читання. В ній використовуємо слова з незрозумілими для дітей змістом.
Завдання:
· дайте точне пояснення значення цього слова, як завдання для кросворда;
· зашифруйте слово, переставляючи склади.
Якщо діти не можуть точно пояснити значення слова, звертаємося до тлумачного словника.
Мовний матеріал для гри: абзац, акварель, багатир, блискавка, вітрило, гімн, горище, завірюха, окріп, орнамент, плесо тощо.
3. У грі «Зайве слово» опрацьовуємо з учнями спільнокореневі слова з різним закінченням.
Завдання:
· вилучити зайве слово, яке відрізняється від інших за смислом;
· поясни, чим відрізняється значення слів, що лишилися;
· напиши за таблицею складів (М. О. Зайцева) слово, що подобається тобі.
Піраміди слів можуть мати таки вигляд:
Хата Мед Квочка
Хатка Медаль Квітне
Хитрий Медовий Квітка
Хатинка Медівник Квіточка
4. Пошукова гра-розвідка «Чим відрізняються слова?» упорядковує знання дітей про слова з різними коренями та їх використання. На дошці вчитель пише пари слів типу білка - булка, мак - рак, липа - лапа тощо. Час експозиції однієї пари слів 3-5 секунд.
Завдання:
· прочитай, запам'ятай і напиши за таблицею складів (М. О. Зайцева) ці два слова;
· скажи, чим відрізняється написання цих слів. Чим відрізняється їхнє значення;
· запиши за таблицею складів слово, що називає... (вчитель дає значення
одного зі слів слів цієї пари).
Для роботи використовують слова типу: ліс - лис, білка - булка. Лук -люк, бік - бик тощо.
5. Гра-естафета «Хто більше» розширює знання учнів про слова-синоніми. Діти поділені на команди. Вчитель називає слово. Починається колективна робота в команді: добрати один синонім. Наступний синонім до того самого слова називає друга команда, потім третя ... Перемагає та команда. Яка називає останній синонім до даного слова. Якщо більше ніж один-два синоніми діти дібрати не можуть, звертаємося до словника.
Наприклад: багато - чимало, багацько, незліченно, незчисленно, купа, маса, тьма, безліч тощо.
Основою згаданого вище діалогу між учнями на уроці є робота в парах.
6. Гра «Протилежне» - результативна робота в парах для поглиблення знань антонімічних пар. Учні у парі отримують куртку зі словом і завдання:
· доберіть антонім до цього слова;
· напишіть антонімічну пару за таблицею складів (М. О. Зайцева). Якщо складно - зверніться до словника.
Мовний матеріал для гри: бадьорість - втома, гідний - недостойний, ввічливий - нечемний, делікатний - грубий.
Друга сходинка - робота зі словосполученнями
На цьому етапі цілком успішною знову стає робота в парах. Відповідно до типу уроку, його теми і мети вчитель добирає творчі завдання типу «Назви за зразком», використовуючи мовний матеріал:
іменник - дієслово, наприклад: лікар - лікувати, вчитель - вчити тощо;
дієслово - іменник, наприклад: шити - голка, малювати - ; бігати -
прикметник - іменник, наприклад: синій, солодкий, тихий - голос, олівець, кавун.
Третя сходинка - ґрунтовна робота з реченням
Вона готує дітей до написання творів-мініатюр і віршів.
Вправи на конструювання і реконструювання речень формують вміння спрощувати речення, виразно вимовляти, змінюючи логічний наголос, уточнюючи зміст, свідомо сприймати висловлювання, тексти, вживати слова відповідно до задуму.
1. Гра «З'їж слово» вчить бути точним і лаконічним. Учитель вимовляє речення - діти слухають. Повторює - запам'ятовують. Отримують завдання -скоротити речення до чотирьох (трьох, двох) слів. Наприклад:
Бабуся якось ввечері спекла смачний пиріг.
Бабуся спекла смачний пиріг.
Бабуся спекла пиріг.
Запитання до учнів: - Що змінилося, коли речення скоротили? Де використаємо скорочене речення: в детальному чи стислому переказі?
2. Гра «Речення в мішку» спонукає учнів порівнювати змінений порядок слів із уточненням змісту речення, а діти змінюють порядок слів.
Наприклад:
Жила собі бабуся і песик з нею жив. (Н. Забіла)
Бабуся жила собі і песик з нею жив.
Бабуся собі жила і жив з нею песик.
3. У ланцюжку «Одне заміни» формується свідоме сприйняття висловлювання. Завдання для учнів: послухайте речення і повторіть його, замінивши перше слово (потім - друге слово, третє тощо). Діти відповідають ланцюжком один за одним. Створена вчителем проблемна ситуація вимагає від дітей мобілізувати свої знання щоб не зупинити рух «потяга».
Наприклад:
Листя дерев вкрилося золотом і багрянцем. Гілля дерев вкрилося золотом і багрянцем. Гілля кущів вкрилося золотом і багрянцем. Гілля кущів вбиралося золотом і багрянцем.
4. Гра «Сніжний клубок» проводиться в швидкому темпі ланцюжком. Учні поширюють дане речення, нарощуючи по одному слову.
Наприклад:
Заспіваю пісню.
Заспіваю пісню колискову.
Заспіваю дитині пісню колискову.
Заспіваю коханій дитині пісню колискову.
Тихо заспіваю коханій дитині пісню колискову.
5. У грі «Продовж фразу» реалізується творча уява кожного учня. Дане вчителем речення треба продовжити одним словом.
Наприклад:
Скочив зайчик...
Мама сина...
Тече вода...
Жив собі...
Росла на груші...
Учитель добирає конструкцію речення відповідно до теми уроку української мови.
6. Гра «Я почну - ти закінчи» є формою діалогу між учнем і вчителем. Вона навчає слухати і розуміти співбесідника, свідомо використовувати складні конструкції, міркувати. Діти із задоволенням виконують завдання на закінчення речення типу:
А це сонях, як...
А це сонях, якому...
А це сонях, який...
7. Гра «Моє запитання - твоя відповідь». Учень має відповісти швидко - Хто це? Що це?
Наприклад:
Рідна, лагідна, найдорожча - хто?
Пухнаста, руда, хитра - хто?
Фруктовій, зелений, розквітлий - що?
Четверта сходинка - долучений до творчості кожен учень
Кожна дитина стає автором, ілюстратором і видавцем своєї книги. У першому класі учні добирають або виконують ілюстрацію за певною темою і самостійно каліграфічно записують слова або речення за змістом. У других - четвертих класах робота продовжується у зошиті «Моя книга». Упродовж року учні записують мовні ігри, складені ними вірші, оповідання. Наприкінці року ці книги експонують на виставці, а з кращих творів складають «Книгу класу»
1. Робота з віршованими рядками
Ця робота активізує пізнавальну діяльність учнів на уроці, сприяє естетичному розвиткові, засвоєнню образної лексики.
З поданих рядків склади вірш.
Нам на втіху(2)
Клаптик снігу (4)
Під розлогим дубом(І)
Заховався від сонця(З)
- Які слова вжито у переносному значенні?
2. Доповни рядки вірша:
Ходить ... (осінь) по покосах,
В золоте фарбує ... (ліс)
І горять шовкові... (коси)
У зажурених... (беріз).
Пада, в'яне лист ... (багряний),
Золотиться сіножать.
... (Клен) в сорочці.... (вишиваній)
Вийшов літо ... (проводжать).
3. З поданих слів випиши ті, які стосуються іменника «пташка».
Велика, весела, дзвінкоголоса, маленька, гостра, красива, перелітна, сонячна, колюча, сіра, вузька,
4. До слів «берізка», «сонце» добери слова-ознаки, які б допомогли уявити ці предмети.
5. Знайди відповідну пару:
Жорстокий хлопець
Лютий бій
Сердитий мороз
6. Знайди межі слів у реченні.
Усадочкувхолодочку
Гарнаматимолода
Возитьдонечкуввізочку
Возитьзвільнаігойда.
7. Які слова римуються?
Лежить Тепле Хитаються дружить Клепле долини Стежини згущаються
8. Доповни прислів'я прикметниками, що підходять за змістом.
...земля...рук не любить (чорний - білий)
Слова ..., та думки ... (ласкаві - лукаві)
Краще ... правда, ніж ... брехня (гірка - солодка)
_______________________________________________
ДОВІДНИК МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА
ОРФОГРАФІЧНИЙ СЛОВНИК ДЛЯ УЧНІВ 1-4 КЛАСІВ
ГОТУЄМОСЯ ДО ОЛІМПІАДИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
4 клас
1. Спиши рядок слів, у яких кількість букв відповідає кількості звуків.
Щедрий, проїзд, лялька, пальма.
Старанний, довір′я, маятник, міць.
Матір, його, пам'ять, совісний.
2. Випиши слова трьома колонками так, щоб у кожній були тільки споріднені.
Шелест, зерно, легкий, легенько, шелестить, зернистий, легше, ше-
лестіння, зернятко, зернина, зашелестить, легесенький.
3. Запиши слова в алфавітному порядку.
Бджола, айстра, квасоля, плаття, дзвінок, м′який, вівторок, заїхав,
їжак, жовтень.
4. Від поданих іменників утвори прикметники жіночого, чоловічого, се-реднього роду.
Сонце - …, …, …; радість - …, …, …;
щастя - …, …, …; зелень - …, …, … .
5. Поясни, як ти розумієш прислів’я.
Слово – не горобець, випустиш – не спіймаєш.
6. Добери синоніми до слів.
Щебечуть, хуртовина, сміливий, недуга.
7. Із букв кожного слова утвори нові слова.
Жайворонок, роса, сонечко, жирафа, світлофор.
8. Запиши слова, вставляючи пропущені букви; добери до них перевірні слова.
Про…ба - к…слиця –
в…рховина - боро..ба –
в…сна - с…ло –
9. Напиши твір-міркування «Чого сам не любиш, того другому не чини».
___________________________________________________
1. Спиши рядок слів, у яких кількість букв відповідає кількості звуків.
Борщ, козацький, боротьба, воля.
Подвір′я, соняшник, м’яч, зелень.
Якість, джміль, щирість, дев′ять.
2. Випиши слова трьома колонками так, щоб у кожній були тільки споріднені.
Стебло, веселка, пекар, стеблина, печиво, веселий, весело, стебельце,
веселитись, пекти, стеблистий, спечений.
3. Запиши слова в алфавітному порядку.
Кукурудза, джерело, ананас, зозуля, горіх, четвер, яблуня, золото,
календар, п’ятниця.
4. Від поданих іменників утвори прикметники жіночого, чоловічого, се-реднього роду.
Книга - земля –
осінь - школа –
5. Поясни, як ти розумієш прислів’я.
Зроби діло – гуляй сміло.
6. Добери синоніми до слів.
Жара, дім, горе, співати.
7. Із букв кожного слова утвори нові слова.
Тракторист, буквар, приказка, команда, порядок.
8. Запиши слова, вставляючи пропущені букви; добери до них перевірні.
Моло…ба - ст….лився -
ні…ті - гр….чаний –
9. Прочитай. Продовж розповідь своїми міркуваннями.
Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути
у річку чи озеро сміття, каміння. Не можна було бити по воді. Вода,
вважалося, має велику цілющу силу. Вона миє, очищає. Тому...